Artykuły

Potrzeby, ich wyrażanie i rola w konfliktach

Skąd mam wiedzieć czego chcę?

Popularne przekonanie głosi, że łatwiej jest wiedzieć czego się nie chce, niż czego się chce. Coś w tym jest.

Nie raz usłyszałam w gabinecie pytanie: skąd ja mam wiedzieć czego chcę? Nie ma na to jasnego przepisu, ale zazwyczaj cierpliwość, obserwowanie siebie, budowanie wyrozumiałości i współczucia wobec siebie, refleksja i zatrzymanie się w momentach decyzyjnych – pomagają.

Historie moich klientów często mówią o tym, jak to ich rodzice nie mieli dla nich miejsca, dla ich przeżyć, uczuć, emocji. Nie uważali tego za coś ważnego u dziecka albo w ogóle – wtedy sami też nie byli z pewnością mistrzami w kontaktowaniu się ze sobą i wyrażaniu potrzeb. A dziecko uczy się przede wszystkim przez obserwację. Czasem rodzice boją się emocji swoich dzieci, szczególnie tych „negatywnych” jak złość czy żal. A tego rodzaju emocje są przecież nieodzownym elementem kontaktu z potrzebami – złoszcząc się człowiek daje sygnał, że coś jest niezaspokojone czy naruszone. Rodzice mogli też być bardzo dominujący, na zasadzie „ja wiem co dla Ciebie dobre” – zarówno w wydaniu autorytarnym, jak i nadopiekuńczym.
Continue reading „Potrzeby, ich wyrażanie i rola w konfliktach”

Dlaczego warto zajmować się snami?

W mojej pracy terapeutycznej bardzo lubię pracować ze snami. W psychologii zorientowanej na proces sny mają bardzo ważne miejsce. Historia, którą opowiada klient jest dla niego bardzo istotna, i zazwyczaj potrzeba jej wysłuchać. Sen jednak jest w pewnym sensie inną perspektywą patrzenia na to, co sprawia problem, co się dzieje, co jest potrzebne. Marie Louise von Franz, zajmująca się w nurcie analizy jungowskiej snami i ich znaczeniem, bardzo pięknie ujęła czym jest sen – jest to list od naszej nieświadomości do świadomości. List ten nie zawsze jest łatwo odcyfrować, ale zdecydowanie warto.

Większość moich klientów lubi pracę ze snami. Trudny temat, który pojawia się we śnie jest często łatwiejszy do obejrzenia i skonfrontowania się, niż na przykład żywy problem relacyjny. Sny są dziwne, sny są nie z tego świata. Na sny można spojrzeć trochę z przymrużeniem oka, w razie czego powiedzieć sobie, że „to był tylko sen”. Snami można się pobawić. Osoby, które są bardzo racjonalnie i intelektualnie nastawione często z początku odrzucają sny jako coś znaczącego, ale szczególnie one mogą skorzystać z mądrości swoich snów. Dają im one dodatkowo kontakt z czymś nieracjonalnym, czymś mniej ustrukturalizowanym niż ich codzienne życie. To jest coś, co wzbogaca.

Continue reading „Dlaczego warto zajmować się snami?”

Kłótnia - jaki jest jej sens

O co się (naprawdę) kłócimy w związku?

Typowe scenariusze kłótni partnerskich znamy aż za dobrze. Z własnego życia, opowieści znajomych, anegdot, filmów. Czasem bardzo poważne, czasem przerobione na humorystyczne, zazwyczaj dotyczą drobnostek i drobiazgów.

Bardzo często przychodzą do mnie pary i mówią „ciągle się kłócimy o pierdoły” albo „nawet nie wiemy o co się kłócimy”.

„Znowu rozrzucasz skarpetki”

Kłótnie o drobiazgi dotyczą na przykład porozrzucanych skarpetek, niedokręconej tubki pasty albo pasty wyciskanej w nie taki sposób, odwrotnie powieszonej rolki papieru toaletowego, niepozmywanych naczyń czy niewyniesionych śmieci, i tak dalej. Ton głosu, spojrzenie, zrobienie czegoś „nie tak, jak trzeba” albo nie zrobienie wcale – to też potencjalne punkty zapalne.
Continue reading „O co się (naprawdę) kłócimy w związku?”

jak polubić siebie?

Dlaczego nie lubię siebie? I co z tym zrobić.

Jedno z najczęściej padających zdań, które słyszę w gabinecie jest „nie lubię siebie” lub jego jakaś odmiana, np. „mam niską samoocenę”. Zdanie to pojawia się na pierwszej sesji, jako już zlokalizowany problem lub po paru spotkaniach dochodzimy do takiego wniosku. Stopień tej niechęci do własnej osoby jest różny, czasem dotyczy tylko pewnych aspektów (wygląd, cecha charakteru), zdarza się też skrajnie całościowy („nienawidzę siebie”). Niektóre osoby czują, że brak akceptacji w stosunku do siebie jest szkodliwy, inne nawet nie zdają sobie sprawy ze stopnia destrukcji jaki taka postawa może ze sobą nieść.

Continue reading „Dlaczego nie lubię siebie? I co z tym zrobić.”

Psycholog, psychoterapeuta, psychiatra

Czym się różnią od siebie psycholog, psychoterapeuta i psychiatra? Te trzy zawody mogą się mylić, warto wiedzieć jakie są kompetencje i podstawowe obszary działania każdego z nich, by wiedzieć do kogo po co można się zgłosić.
Continue reading „Psycholog, psychoterapeuta, psychiatra”

Leczenie fobii

Poradzić sobie z fobią czyli pokonać lęk.

Fobia przejawia się lękiem o różnym nasileniu w stosunku do pewnego rodzaju bodźca – obiektu, sytuacji. Najczęściej występujące fobie dotyczą sytuacji społecznych (np. wystąpienia publiczne), miejsc (środki transportu, winda, otwarta przestrzeń) czy zwierząt (pająki, węże, myszy). Każde doświadczenie fobii jest indywidualne, tak jak inna jest historia każdego człowieka. Można jednak zauważyć kilka prawidłowości, które pomagają w poradzeniu sobie w tym problemem. Trzeba jednak pamiętać, że często fobii towarzyszą inne kłopoty, szczególnie w przypadku lęków związanych z sytuacjami społecznymi. W przypadku w miarę „czystej” fobii redukcja lęku jest stosunkowo prostym przedsięwzięciem.
Continue reading „Poradzić sobie z fobią czyli pokonać lęk.”

terapia par

8 nawyków szczęśliwych par

Udany związek to nie tylko zakochanie i namiętność. To także dbanie o relację, poprzez kultywowanie pewnych nawyków. Dla niektórych osób pewne z nich będą naturalne, innych będzie można się nauczyć czy w ogóle spróbować jak się sprawdzają.
Continue reading „8 nawyków szczęśliwych par”

4 zasady lepszego radzenia sobie z konfliktami w relacjach

Konflikty są normalną częścią ludzkich relacji, także tych najbliższych. Co więcej, im bliżej jesteśmy w drugim człowiekiem, tym wrażliwsze miejsca „wystawiamy”, stąd konflikty mogą być dość bolesne. Jednak jest parę zasad, które mogą pomóc w ich konstruktywnym rozwiązywaniu. Oto kilka z nich:
Continue reading „4 zasady lepszego radzenia sobie z konfliktami w relacjach”

Zasady psychoterapii

Idąc na psychoterapię należy pamiętać, że odbywa się ona w pewnych ramach. Jeśli po konsultacji podejmiesz decyzję o podjęciu regularnych spotkań, możesz się spodziewać, że pojawią się pewne ustalenia. Będą one dotyczyć częstotliwości spotkań, sposobu płatności, rozwiązań w sytuacji odwołania spotkania przez każdą ze stron. Jeśli masz jakiekolwiek wątpliwości i pytania, nie wahaj się ich zadać. To jest wspólne przedsięwzięcie, i wspólnie ustalacie zasady. Ustalenia te to tzw. kontrakt terapeutyczny. Continue reading „Zasady psychoterapii”